ROZHOVOR: Jak se německé boty leguano dostaly z garáže mezi nejoblíbenější barefoot značky

Příběhy a značky



ROZHOVOR: Jak se německé boty leguano dostaly z garáže mezi nejoblíbenější barefoot značky

Není to až tak dávno, kdy Helmuth Ohlhoff, toho času novinář, chodil úplně naboso. Rozhovory s prvním německým biokinematikem a freiburským lékařem Walterem Packim ho přivedly k myšlence odložit klasickou obuv a odlehčit nejen svým nohám, ale i životu jako takovému.

Krátce po roce 2000 si začal hrát s myšlenkou založení vlastní barefootové značky, která se aktuálně řadí mezi TOP 100 společností s největším růstem v Evropě.

Jaká byla cesta vzhůru od samého počátku?

Než se vnoříme do příběhu leguano, vraťme se zpátky v čase. Píše se 5. květen 2015. Andrea Součková v pražských Dejvicích zakládá jeden z prvních obchodů s barefoot obuví v Evropě. Od rána se vrtaly zástěny, police a vystavovaly boty – od každého páru zatím jen jeden, protože na víc zkrátka nezbývaly finance. Toho rána se na prodejně objevila fyzioterapeutka Jana Exnarová s taškou plnou bot. 

„Ty boty se mi zdály trochu divné. Ale řekla jsem si, že si je zkusím, a uvidíme,“ vzpomíná Andrea. Jana přinesla celkem 20 párů, sama je nosila a byla nadšená z jejich pohodlnosti, svobody chodidel a příznivého vlivu na celé tělo. Proto je dodnes doporučuje i svým klientům.

Se značkou leguano se setkala na veletrhu v Německu, a hned si boty zamilovala. Její manžel Petr jim nejdříve moc nevěřil, ale jakmile je sám zkusil, nakoupili spoustu párů. Ze začátku je skladovali v ložnici svého bytu, který mají ne náhodou na Praze 6. 

„Jakmile jsem si leguana zkusila, byla jsem nadšena tím, že jsou to ty nejpohodlnější boty, co jsem kdy měla na noze,“ říká Andrea. „Toho času jsem většinu dne prostála v laboratoři, kam jsem nosila svůj první model – černé aktivy. No a bylo to naprosto úžasné, jako bych trávila celý den v bačkůrkách.“ To, že jsou boty leguano skvělé, se potvrdilo hned první den otvírací doby – většina párů, které byly na prodejně, se totiž hned prodala.

Zpětně se musíme pousmát, jak partyzánské naše začátky byly. 

Pojďme se přenést k leguano, ptáme se zakladatele Helmutha Ohlhoffa. 

Po kterém modelu bot sáhnete ráno nejčastěji?

Mojí první volbou jsou momentálně leguano scio stačí je jednoduše nazout a cítit se dobře. Nádhernou botou je gentle, která se hodí pro všechny příležitosti, a kterou nosím obzvlášť rád. Mojí jedničkou pro všechny ostatní aktivity zůstává model aktiv, který obouvám zejména při sportu.

Prozradíte nám příběh ukrytý za vznikem nejprodávanějšího modelu aktiv? 

Model aktiv má rovnou dvě prvenství, nejenže že je nejprodávanější, ale je také první skutečnou“ obuví, kterou leguano od roku 2015 vyrábí. Před ním existovaly pouze „ponožkové” modely classic.

Model aktiv vznikl na základě četných požadavků zákazníků, kteří nechtěli při každé příležitosti a v každém ročním období vycházet na ulici jen v ponožkách". Vyjít jim vstříc se každopádně vyplatilo.

Leguano Aktiv

Neměli jste strach vydat se cestou barefootů? Přece jen je pořád nosí menšina lidí

Fungování firmy by nemělo být založené na strachu. Za vznikem značky stálo vědomí, že v budoucnu budeme moci chodit i celkově žít bez bolesti, a převážilo nad všemi obavami. Tohle přesvědčení také bylo naší hlavní motivací pro následujících pět let, během nichž jsme leguano vyvíjeli.

Mnoho lidí nicméně při nákupu odrazuje vyšší cena. Proč jsou barefooty v porovnání s klasickou obuví dražší? Je to tím, že se stále nevyrábí ve velkém, a že výroba probíhá převážně ručně?

Označení „made in Germany“ je zárukou vysoké úrovně řemeslného zpracování. Naše boty jsou ušité zkušenými řemeslníky. Oproti tomu většina „normálních" bot je vyrobena strojově, a navíc v zemích s nízkými mzdami jako Čína, Vietnam nebo Brazílie.

Všechny bosoboty leguano opouštějí naše výrobní závody v Buchholzu/Bonnu jako konečný německý produkt. Cenové rozdíly ve srovnání s běžnou obuví navíc nejsou tak výrazné.

Přidanou hodnotu bezbolestného a přirozeného pohybu nicméně nelze v žádném případě převážit penězi.

Leguano Husky

Jak dlouho trvá, než se vyrobí jeden pár bot? Předpokládám, že to asi to není otázka hodiny, že?

Vývoj barefoot obuvi a její příprava pro výrobu obvykle trvá přibližně dva roky. Následná výroba zahrnuje mnoho jednotlivých kroků. Od stříhání jednotlivých dílů přes jejich sešívání, podražení, kontrolu a dokončování až po jejich finální dohotovení, což zabere značné množství času.

Srdečně zvu každého, kdo by výrobu barefootů chtěl vidět na vlastní oči, k nám do Buchholzu.

Lidé si stále více uvědomují důležitost péče o svou tělesnou schránku, barefooty se stávají populárními. Jsou módním trendem, nebo to je jinak?

Kdyby příroda chtěla zavádět módní trendy, tak bychom se my lidé museli neustále měnit. Ale tak to naštěstí není. Lidské tělo je, stejně jako všechno v přírodě, velmi důmyslně navrženo. A to platí zejména pro nohy.

Chůze vyžaduje precizní konstrukci celého pohybového aparátu a konkrétně v chodidlech se pak spojuje síla a vytrvalost s hmatem a smyslem pro rovnováhu. Pokud tento přirozený řád narušíme a nohy funkčně „vyřadíme z provozu“, musíme počítat s důsledky, které jsou dnes dobře známé. Nejde přitom jen o nesprávné postavení chodidel, ale i kolen, kyčlí, páteře, a dokonce i ramen nebo hlavy.

Dají se barefooty skutečně nosit kamkoliv?

Ano, jednou z předností barefootů je právě to, že se dají nosit úplně všude, v každém terénu. Jsou jakýmsi ochranným prvkem, který zabraňuje zranění nohy při chůzi naboso. Právě proto by bota měla být pohyblivá ve všech třech prostorových směrech a měla by co nejméně bránit nohám v přirozeném pohybu.

Pokud je navíc bota elegantní, má ten bonus, že ji lze nosit při jakékoliv příležitosti.

Kolik se již celosvětově prodalo párů, pokud to není tajná informace?

Společnost leguano GmbH prodala za 12 let své existence po celém světě přibližně tři miliony párů barefoot obuvi.

To je vysoké číslo, je zřejmé, že barefoot skutečně není jen trendy. Jak se vyvíjí poptávka po barefootech v Německu?

Poptávka po botách leguano roste nejen v Německu, ale i po celém světě. Například v loňském roce se nám podařilo z velké části udržet tržby z předchozího roku, a to i přes obecný pokles ekonomiky. Je díky tomu vidět, že se trend přirozeného pohybu spojený s radostí ze života odráží v nepřetržité celosvětové poptávce po naší barefoot obuvi.

Podle časopisu Focus Business patříte mezi TOP 100 společností s nejvyšším ročním růstem v Evropě. Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Pro úspěšnou budoucnost je nyní podstatné překonat krizi corony, vrátit se k práci a plnit přání našich zákazníků. Plánujeme významně rozšířit výrobu a začít myšlenku chůze v bosobotách přenášet dále do světa. Na expanzi přitom pracujeme už nyní, a to díky partnerům, které máme ve více než 30 zemích.

Nabízí se otázka, co bylo při rozjezdu firmy nejtěžší?

Zajistit nejvyšší kvalitu pro model classic: flexibilitu a trvanlivost i po mnoha vypráních, vysoký komfort nošení díky hřejivým vlastnostem v zimě a chladivým v létě. Asi nejzásadnější a nejnáročnější bylo nalezení vhodného materiálu podrážky, který v sobě snoubí maximální pružnost a vysokou odolnost.

Asi Vás nezaskočíme, když se zeptáme, jak vznikl název značky leguano

Název leguano je společným dílem tří partnerů, kteří stáli za vznikem značky. Je inspirován leguánem – zvířetem, u něhož se přirozenost pojí s rychlostí, vytrvalostí a vysokou přilnavostí. A přesně to od barefootů chceme – aby nás při chůzi nijak neomezovaly.

Pane Ohlhoffe, děkuji za rozhovor. Ještě nám prozraďte, potkáme Vás výhradně v leguano, nebo na sobě testujete i boty konkurence?

Odpověď je velmi snadná, boty konkurence nenosím. Protože nás ostatní kopírují, nemělo by to smysl. Pokud nemám leguano, tak běhám úplně naboso, při všech možných příležitostech.

Rozhovor začínal v Praze s Andreou, pojďme ho tam i ukončit. 

Andreo, jak se daří značce leguano v naBOSo? Je o ni velký zájem?

Před šesti lety, kdy se otevírala prodejna naBOSo, nebyly barefooty obecně ještě tolik dostupné. Z důvodu ceny se prodávaly hlavně ponožkoboty a baleríny. V současně době je ale všechno jinak a firma leguano má skvělý sortiment, který nadále rozšiřuje. Dnes se prodávají více speciální boty, například zimní voděodolné husky nebo elegantní baleríny lady loop. I když od roku 2015 jsme prodali nejvíc černých aktivů, mých prvních bosobot, a to už 710 párů.

Pokračuje spolupráce s Janou a Petrem v punkovém duchu jako v začátcích?

Budete se smát, ale ano. Denně sem boty leguano nosí ze svého 350 metrů vzdáleného značkového obchodu v Ikea taškách, aby šetřili životní prostředí. Jsou to zkrátka velcí srdcaři, kteří vše dělají na 100 % a kteří se, dovoluji si říct, stali našimi rodinnými přáteli.

Máme za sebou i několik společných akcí, jako je Mistrovství republiky v bosopředbíhačce Na Kotlářce nebo nejdelší, 24 hodinový štafetový běh v bosobotách na Kulaťáku, kterými jsme podpořili nadaci Šestý smysl. 

A teď je venku, že v naBOSo je běh & pohyb nedílnou součástí života.

Rádi bychom vás pozvali oslavit společně s námi Světový den barefoot 1. 6. 2022 a zažít na vlastní nohy naBOSo festival v parku Maxe Van der Stoela na Praze 6, kde je pro vaše nohy celoročně otevřena naše bosá stezka. 

Co by vás o barefoot mohlo ještě zajímat?


Související produkty

Registrace do newsletteru

Nenechte si ujít naše speciální nabídky a slevy!