ROZHOVOR: Andrea Součková: Za zrodem naBOSo stojí tak trochu náhoda

Příběhy a značky



ROZHOVOR: Andrea Součková: Za zrodem naBOSo stojí tak trochu náhoda

O tom, že všechno zlé je pro něco dobré, nás přesvědčila Andrea Součková, majitelka naBOSo. Co ji v roce 2015 vedlo k tomu, aby spolu s bývalým manželem založila vlastní prodejnu s barefoot obuví? Povídali jsme si s ní nejen o krušných začátcích, ale i o tom, jak se jí podařilo vybudovat úspěšnou firmu, která má v současné době přes 20 stálých zaměstnanců.

Je to téměř sedm roků, co si díky pozitivním zkušenostem s barefooty začala Andrea hrát s myšlenkou otevřít vlastní prodejnu. Tehdy jí bylo 27 let a coby nadšenou běžkyni ji dlouhodobě trápily bolesti kolen. Jakmile však poprvé nazula barefoot boty, bolesti byly jako zázrakem téměř pryč. A tak bylo Andree hned jasné, že tyhle boty chce začít nabízet světu.

Ačkoliv to možná zní jako pohádka, začátky nebyly vůbec snadné.

Andrea i její tehdejší manžel byli v době, kdy naBOSo vznikalo, ještě studenty, peněz tak nebylo nazbyt. Tři měsíce dokonce bydleli v malé místnosti vedle prodejny, aby měli prostředky na pronájem prostor.

Nadšení se Andrei ale brzy vrátilo a dnes je hrdou majitelkou hned čtyř úspěšných prodejen i e-shopu. V současné době si u nich můžete vybrat z téměř 200 barefootových modelů, poradit se s renomovanými odborníky, a dokonce si užít bosou stezku.

Co tě vedlo k myšlence založit obchod s barefoot obuví? Musel to tenkrát být docela krok do neznáma. Přece jen barefooty před pár lety ještě nebyly tolik populární.

Hodně jsem během studií sportovala a měla dlouhodobé problémy s bolestmi kolen. Snažila jsem se odhalit, proč se to děje, a právě díky tomu jsem narazila na barefooty. V roce 2014 jsem si v Praze koupila svůj první pár – tehdy tu byl jen jeden obchod, kde se takové boty daly sehnat. No a skoro hned po tom, co jsem se v nich poprvé proběhla, mě bolesti přešly. Navíc se mé tělo začalo celkově rovnat. Vnímala jsem barefooty jako něco zcela přirozeného, takže mi bylo jasné, že je chci doporučovat i dále.

Prodejna naBOSo funguje už skoro sedm let. Napadlo tě tehdy v začátcích, že jednou bude tak úspěšná?

Během dovolené v Kambodži už jsme dávali dohromady konkrétní plány a prodejnu jsme otevírali 5. 5. 2015. Upřímně jsem ale nečekala, že bychom sklidili extra velký úspěch. Bylo nám 27, já tehdy studovala doktorát a všechny peníze, které jsme měli, jsme vložili do rozjezdu firmy (dokonce jsme odešli z pronájmu a nějakou dobu bydleli v malé místnosti přímo v prodejně). Podle propočtů nám vycházelo, že k pokrytí potřebných nákladů musíme prodat alespoň jeden pár za den. A nakonec jsme jen v první otevírací den prodali párů hned 15!

Neměla jsi někdy chuť s tím vším seknout a dělat raději něco jiného?

Úplně na začátku jsme na všechno byli sami, takže samozřejmě přišlo pár momentů, kdy to bylo hodně náročné. Přes den jsme byli na prodejně, po večerech jsme dělali objednávky, uklízeli nebo vystavovali nové modely – a chodili spát třeba ve tři, ve čtyři ráno. V takových chvílích člověka samozřejmě napadne, že by se na všechno nejraději vykašlal. To se mi stalo asi jednou… nebo dvakrát, ale bylo to opravdu jen takové to chvilkové vyčerpání. Nad tím, že bych prodejnu reálně zavřela, jsem neuvažovala nikdy.

Proč bych si měla koupit raději barefooty než klasické boty? Přece jen nejsou v porovnání s běžnou obuví tak „atraktivní“.

Osobně vnímám barefooty jako součást zdravého životního stylu. Mají spoustu zdravotních benefitů – lidé si je chválí při bolestech zad, hlavy či kyčlí, při vbočeném palci nebo ostruze. Jako zásadní ale vnímám to, že jsou ohromně pohodlné. Člověk se v nich cítí takový volný a dobře se mu jde, což se pak odráží i na jeho náladě. Cítí se prostě po celý den líp. Ano, přiznám se – když jsem si je šla poprvé vyzkoušet do obchodu, trochu jsem váhala právě kvůli jejich vzhledu a ceně. Přesto jsem si už při prvním nazutí řekla: „Wow!“

Tento a další zajímavé rozhovory & tipy si můžete přečíst v elektronické podobě BAREFOOOT magazínu. V tištěné podobě se na vás těší na prodejnách, nebo ve vaší nové objednávce.

A co lidi hodně zajímá: dají se barefoot boty nosit opravdu všude? Můžu v nich třeba běžet maraton?

Pokud někdo s barefooty teprve začíná, doporučujeme mu pořídit si celoročky, které bude běžně nosit každý den, aby se noha mohla začít postupně posilovat. A teprve pak koupit speciální obuv, třeba zrovna na běh, na turistiku, do posilovny. Při běhu každopádně doporučuji nejprve kratší trasy, protože ze začátku je to trochu nezvyk. Já se ovšem do všeho vrhám po hlavě, v barefootech jsem běžela rovnou závody a nikdy se mi nic nestalo.

Proč bych při výběru barefoot bot měla přijít zrovna k vám?

V současně době máme v nabídce přibližně 200 různých modelů od mnoha značek, přitom každá bota je trochu jiná co do šířky chodidla, výšky nártu a tak dále. Na e-shop se snažíme všechny modely přeměřovat a v prodejně máme k dispozici podoskop, který hodnotí zatíženost chodidla, styk s plochou. Dá se odhalit plochá noha, ale i správný postoj. Všichni naši prodavači jsou navíc pravidelně školeni fyzioterapeuty, spolupracujeme s ortopedy, podology a dalšími odborníky.

Trh s barefoot obuví se docela hezky rozrůstá. Jak vybíráš značky, které se budou v naBOSo prodávat? Co je pro tebe hlavním kritériem?

Naprosto zásadní je nejen odpovídající šířka boty, její flexibilita a lehkost, ale i skvělá odolnost. A když to jde, vybíráme české nebo slovenské značky. Navíc ne všechno jde u nás vyrobit, proto třeba terénní boty většinou musíme pořizovat u zahraničních výrobců.

Takže se třeba někdy i stane, že po nějaké době určitou značku vyřadíte z nabídky?

Tohle jsme řešili hlavně v začátcích, kdy se nám občas stávalo, že u nějakého modelu byl problém s kvalitou, nebo ho lidé často vraceli s tím, že jim moc nesedí. Tomu už se snažíme předejít tím, že si vždycky necháváme poslat vzorky a minimálně dva měsíce je sami na sobě testujeme.

Představíte v roce 2022 zákazníkům další nové značky?

Letos se zaměříme hlavně na novinky v oblasti dětské obuvi, protože je to kategorie, kterou chceme co nejvíc rozšířit. Půjde například o LURCHI, D.D.STEP, BLIFESTYLE, KOEL4KIDS. A pak je tu ještě náš druhý projekt – Premium BAREFOOT výhradně se sortimentem bot pro dospělé, se kterým po českém pilotním projektu míříme za hranice Čech a následně i Evropy. Najdete na něm pokaždé top 10 modelů od nejlepších značek, které jsou vždy skladem a expedujeme je hned v den objednávky.

Máte do roku 2022 nějaké další plány? 

V únoru jsme se přestěhovali do mnohem většího skladu, který je v Praze na Poděbradské ve stejné budově jako i naše kancelář. Dole je krásný prostor a v něm jsme otevřeli již 4. prodejnu na celkové ploše 500 m2. Nebudou tady chybět stanoviště na měření nohy, podoskop nebo velký dětský koutek. Barefooty zde rozdělíme podle zaměření – například outdoor. V létě potom plánujeme velký barefoot festival, který se bude konat na Praze 6 v docházkové vzdálenosti od Hradu.

Andy, zapomeňme teď na práci. Čím se bavíš, když máš volno?

První tři roky moc času nezbývalo, teď už kolem sebe máme tým 20 lidí, kteří mají rozdělené role. Když mám volno, nejraději trávím čas se svojí dcerou, které jsou nyní dva roky. Pak miluju sport – od běhu přes crossfit až po potápění – a ohromně ráda cestuju, což teď vzhledem k situaci úplně nešlo. Poznávání světa ale je opravdu moje srdcovka.

Kam povedou vaše kroky?

Registrace do newsletteru

Nenechte si ujít naše speciální nabídky a slevy!

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.