Diastáza – rozestup břišních svalů se může týkat každého, nejen žen po porodu

Chůze, pohyb a zdraví



Diastáza – rozestup břišních svalů se může týkat každého, nejen žen po porodu

Vypouklé bříško, bolest zad, střed těla vnímáte jako odpojenou část. Možná právě vy se potýkáte s diastázou, která není pouze problémem pro čerstvé rodičky. Jak s diastázou zatočit?

Máte stále vystouplé bříško, i když jste již na své před-těhotenské váze. Bolí vás záda nebo tušíte, že vaše pánevní dno není úplně v kondici. Trápí vás nafouklé, tvrdé nebo bolestivé břicho. Jste nevýkonní ve svém oblíbeném sportu a vnímáte střed těla jako odpojenou část. Možná za to může diastáza – palčivé téma nejen pro čerstvé rodičky.

Co je diastáza

Diastáza je označení pro rozestup přímých břišních svalů. Přímý sval břišní tvoří pomyslný pás vpředu od hrudníku až ke kosti stydké. Ten je rozdělen na pravou a levou polovinu, jedná se tedy o pár svalů. Uprostřed je spojen vazivovou čárou nazývající se linea alba. Jedná se o tuhé vazivo, bez cév, které se může vlivem působení sil a tlaku roztáhnout do stran, ztenčit a oslabit

Protože vazivo není tak dobrý opěrný systém, může se nám dutina břišní vizuálně zdeformovat. Ve stoji to většinou vnímáme jako vystouplé bříško. Na zádech můžeme pozorovat „prohlubeň/korýtko“ a při silových pohybech se ve středu břicha udělá tzv. „stříška“.

„Po narození syna jsem vycítila, že s mým tělem není něco v pořádku. Bříško se po šestinedělí nestahovalo, jak jsem očekávala. Udivovalo mně, že mám ráno břicho ploché a k večeru nafouklé jako balon. Také mě trošku znepokojovalo, že při lehu na zádech se mi dělá velká propadlina ve středu těla a že mohu pozorovat (i pod prsty cítit) pohyb střevních kliček. Co bylo na tomto období ale nejhorší, nelibost z „nového“ těla a stres se projevily v péči o novorozeného syna.“ Anna Nováková lektorka systému COREyoga.cz


Video

Kdo se potýká s diastázou nejčastěji

Nejčastěji se s diastázou setkáváme u těhotných žen, kde se v důsledku hormonálních změn a vnitřního tlaku během těhotenství levá a pravá strana svalu oddělí, uvolněné vazivo linea alba je nedokáže udržet a mezi oběma půlkami se vytvoří mezera. 

Rizikovými faktory vzniku diastázy:

  • rychlý nárůst hmotnosti v těhotenství, 
  • věk rodičky nad 35 let, 
  • těhotenství následující v krátké době po sobě, 
  • ženy s povolenou břišní stěnou již před otěhotněním,
  • ženy s nadměrně roztaženou dělohou (vícečetné těhotenství či velký plod). 

„Tolikrát jsem si říkala, proč zrovna já musím mít diastázu. Ale co jsem

udělala pro to, abych tomuto problému předešla? Byla jsem klidná, vyrovnaná a vnímavá k potřebám svého těla? Ne, věčně ve spěchu,

na emočním kolotoči a s miliony neuspořádaných myšlenek. To se

odrazilo na mém postavení těla a denním pohybu (v mírném předklonu

a s náloží důležitých břemen). Tělo mě přibrzdilo, dalo mi jasně najevo, že tenhle styl života by mi mohl hodně uškodit.“ Anna Nováková lektorka systému COREyoga.cz

S rozestupem přímých břišních svalů se ale narodí každý, v průběhu psychomotorického vývoje se zatěžováním buď zcela ztratí, nebo zůstane, může se znovu vytvořit, rozšířit a také opět uzavřít (je reverzibilní). Diastáza tedy může potrápit i muže (zejména přibývající na váze v oblasti břicha, se zvýšenou nebo vrozenou laxicitou vaziva, silové sportovce, osoby zvedající těžká břemena či s dlouhodobým sedavým zaměstnáním). U miminek a malých dětí se s nefyziologickou diastázou setkáváme zejména pokud byla často ve flexi (nosítka, autosedačky, houpátka), často kašlající (například astmatici), často tlačící (trpící dlouhodobě na „prdíky“ nebo zácpu).

Jak na samovyšetření:

  • lehněte si na záda, pokrčte dolní končetiny, chodidla mějte na podlaze,
  • přiložte si prsty jedné ruky na pupík, dlaň směřuje k hlavě,
  • vydechněte, uvolněte břicho a zvedněte pomalinku hlavu,
  • po okrajích prstů budete cítit tvrdé okraje přímého břišního svalu (máte-li nějaký rozestup) a pod prsty ucítíte měkkou tkáň,
  • odhadněte šíři (na jeden prst, dva tři…) a pak zatlačte prsty hlouběji do břicha.

Jde to? Dostanete se hluboko? Pak bude vaše vazivo nejspíš oslabené. Tentýž postup zopakujte po celé délce vaziva linea alba – od spony stydké na pánvi až po spodní žebra.

Kdy začít diastázu řešit:

  • vsunutí 2 a více prstů,
  • uvolněné vazivo, prsty lze vsunout hodně do hloubky,
  • celkově slabý CORE,
  • inkontinence,
  • bolesti v bedrech,
  • kýla.

Proč si toto téma zaslouží vaši pozornost

U velkého procenta maminek je diastáza patrná časně po porodu. Jedná-li se o menší diastázu, není nutné se jí hned obávat. Těhotenství trvalo 9 měsíců a nelze očekávat, že se během pár dní po porodu navrátí tělo zpět do původní formy. Pokud je práce měkkých struktur (svalů a fascií) v souhře, bříško se bude postupně zatahovat. Doba zotavování po porodu je u každé maminky individuální (rekonvalescence po porodu císařským řezem bývá delší). 

Je třeba si uvědomit, že diastáza v těhotenství je přirozená záležitost (vždyť děloha se musí zvětšit až 700x, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro miminko), ale vždy může rodička po porodu podpořit její uzavírání či celé uzavření. Fyzická stránka jde ruku v ruce s psychickou a malá či větší trápení mohou výrazně zasahovat do běžného i intimního života.

Věděli jste, že až 75 % osob s diastázou podstoupilo operaci dutiny břišní (například císařský řez)?


Maminky odcházejí z porodnice informované o základní péči o miminko, ale velmi často neinformované o základní péči o sebe – jak ležet, sedět, stát, hýbat se, nosit miminko, shýbat se pro miminko, jak pečovat o své břicho, jak cvičit, kdy začít cvičit, jak vyšetřit diastázu, čemu se vyhnout nebo koho při podezření na nefyziologický stav vyhledat. 

Až 90 % rodiček nezná pojem diastáza, přičemž střed ukrývá pro život nezbytné orgány, vytváří posturu našeho těla a vychází z něj veškerý pohyb. Jeho dysfunkce se obvykle projeví v celém pohybovém aparátu, necitlivostí či bolestmi, různými tahy, pnutím a celkovým diskomfortem.

Estetický nebo zdravotní problém?

Většinou lidem diastáza vadí z estetického hlediska (vystouplé bříško), aniž by si uvědomili, že nápravou zcela zásadně přispívají svému zdraví a vitalitě. Pokud totiž svaly CORE (4 svalové struktury = příčný břišní sval, hluboké svaly zad, bránice a pánevní dno) neumějí pracovat nebo jsou dlouhodobě vypojeny, pokud se rozšiřuje diastáza, pak může dojít k následujícímu:

  • špatné držení těla,
  • bolesti (nejen) v oblasti středu těla, bolesti kloubů, migrény,
  • problémy s páteří (bolesti bederní oblasti), velké riziko výhřezu,
  • vznik pupeční kýly,
  • chybějící ochrana orgánů,
  • trávicí a střevní problémy,
  • nefunkčnost téměř všech svalů od pánve až po hlavu.
  • špatná funkce bránice,
  • špatná funkce pánevního dna – inkontinence/prolaps pánevních orgánů.

Další fakta o diastáze se dočtete v knize Diastáza.

 

Teď již víte, že ona srandovní špička” na vašem bříšku je diastáza. Trápí vás dlouhodobě některé z uvedených symptomů a vašim nejbližším cílem je s diastázou zatočit. V příštím díle si přečtete, jak se diastázy zbavit jednou provždy a jak i v tomto případě hraje důležitou roli vaše chodidlo.

 

Mohlo by vás k tématu ještě zajímat:

Komentáře (0)

Zatím žádné názory


Jméno
Recenze
Registrace do newsletteru

Nenechte si ujít naše speciální nabídky a slevy!

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.